Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Renaissance Theory presents an animated conversation among art historians about the optimal ways of conceptualizing Renaissance art, and the links between Renaissance art and contemporary art and theory. This is the first discussion of its kind, involving not only questions within Renaissance scholarship, but issues of concern to art historians and critics in all fields. Organized as a virtual roundtable discussion, the contributors discuss rifts and disagreements about how to understand the Renaissance and debate the principal texts and authors of the last thirty years who have so
Aesthetics of art --- anno 1400-1499 --- anno 1500-1599 --- Art --- Art, Renaissance. --- Philosophy. --- Art, Renaissance --- Beautiful, The --- Beauty --- Aesthetics --- Art and philosophy --- Renaissance art --- Philosophy --- Analysis, interpretation, appreciation --- Art de la Renaissance. --- Philosophie.
Choose an application
patrons --- Art --- Economics --- anno 1400-1499 --- anno 1500-1599 --- Italy --- Art patronage --- Artists and patrons --- Art, Renaissance --- Social status in art. --- Mécénat --- Artistes et mécènes --- Art de la Renaissance --- Statut social dans l'art --- patrons [philanthropists] --- Mécénat --- Artistes et mécènes
Choose an application
Depuis que l'art est l'art, le cœur de l'activité artistique s'est toujours déroulé à part, soit dans le recueillement solitaire nécessaire à la création, soit au contraire dans l'effervescence des grands ateliers européens de la Renaissance et des temps baroques (que l'on songe à Titien et Rubens) ou, plus près de nous, dans l'émulation fraternelle de galetas bohème comme le célèbre Bateau-Lavoir de Picasso, Van Dongen et Gris. Ainsi en va-t-il pour Andrea Mantegna, mis en apprentissage en 1441 dans le meilleur atelier de la ville de Padoue, en Italie : celui de Francesco Squarcione, où il se forme dans le climat humaniste très antiquisant qui caractérise alors cette cité. Après avoir ouvert son premier atelier personnel, ou bottega, en 1448 dans la même ville, il est appelé à Mantoue par les Gonzague où il va se transformer en peintre de cour. Conformément au parti de la collection, cet ouvrage offre une triple approche de l'art de Mantegna à partir de l'atelier comme lieu de travail, comme cadre d'élaboration des thèmes représentés et comme laboratoire des techniques mises en œuvre. Tous les tableaux sont commentés selon cette triple approche. À la cour des Gonzague, Mantegna va pouvoir donner libre cours à de grands programmes allégoriques et décoratifs réalisés à la fresque qui, sous le couvert de la fable, ont pour fonction de glorifier ses maîtres. Une partie des commandes concerne la peinture religieuse qui est étudiée ici dans le rapport du respect de la tradition et des innovations apportées par le maître. Enfin, les principales techniques mises en œuvre, en fonction des programmes : l'huile sur bois, la peinture à fresque, la gravure sur bois ou au burin sont approchées, exemples commentaires d'œuvres à l'appui. (quatrième de couverture)
Artists' studios --- Art, Renaissance --- Painting, Italian --- Artists --- Ateliers d'artistes --- Art de la Renaissance --- Peinture italienne --- Artistes --- Biography. --- Biographies --- Mantegna, Andrea, --- Themes, motives. --- Mantegna, Andrea --- Criticism and interpretation --- 75.033 --- 75.033 Schilderkunst van de Middeleeuwen --- Schilderkunst van de Middeleeuwen --- Mantegna, Andrea, - 1431-1506 - Criticism and interpretation --- Mantegna, Andrea, - 1431-1506
Choose an application
Elucidating the steps that led to a finished work of art has been one of Molly Faries’ principal concerns in nearly forty years of research and teaching. A pioneer in infrared reflectography, she has demonstrated like no other scholar the importance of technical studies to art history, in the way that they provide insight into an artist’s technique and development, into collaboration within a workshop, and into master-pupil relationships. Molly Faries has taught generations of students and colleagues to view paintings not as static objects but as the results of successive choices.The volume’s title, Invention: Northern Renaissance Studies in Honor of Molly Faries, evokes Molly’s passion for understanding an artist’s creative process. The term “invention” is here understood in the widest possible sense: How did a work of art come into being? How did an artist react to new stimuli or adapt to a new culture? Was innovation valued above adherence to a local tradition? To what degree could artists shape their patrons’ taste? How did artists transform their own inventions over time and adopt those of others? Was there a concept of invention specific to the Northern Renaissance and how did it differ from ours?The authors who tackle these and other questions include university professors, curators, conservators, and conservation scientists, all recognized specialists in northern European art of the fifteenth and sixteenth centuries. The artists they discuss are among the greatest painters, manuscript illuminators, printmakers, and sculptors: Johan Maelwael, the Limbourg brothers, Jan van Eyck, Rogier van der Weyden, Hans Memling, Lieven van Lathem, Juan de Flandes, Jean Hey, Albrecht Dürer, Hieronymus Bosch, Master H.L., Jacques Du Broeucq, and Jan Brueghel the Elder.This book, one of the few devoted specifically to the concept of invention in Northern Renaissance art, is richly illustrated with 32 color plates and 179 black-and-white reproductions; it includes an index.
History --- Renaissance --- invention --- art history --- Conservation. Restoration --- technical art history --- Art --- Festschriften --- Faries, Molly --- anno 1400-1499 --- anno 1500-1599 --- Europe: North --- Art, Renaissance --- Art de la Renaissance --- renaissance --- Maelwael, Johan --- Eyck, Jan van --- Weyden, Rogier van der --- Memling, Hans --- Lathem, Lieven van --- Juan de Flandes --- Hey, Jean --- Meester van Moulins --- Bosch, Jheronimus --- Meester H.L. --- Du Broeucq, Jacques --- Dürer, Albrecht --- Nederlanden --- Schilderkunst ; Noordelijke Renaissance ; ontwerpproces a.h.v. infrarood reflectografie --- Schilderkunst ; Noordelijke Nederlanden ; 15de eeuw --- 7.034.1 --- Renaissancekunst --- Visual Arts --- Art, Architecture & Applied Arts --- Visual Arts - General --- 7.034.1 Renaissancekunst --- Renaissance art --- renaissance (historisch tijdvak, doorheen de 16e eeuw) --- van der Weyden, Rogier --- Noordelijke scholen --- Faries, Molly. --- Maelwael, Johan. --- van Eyck, Jan. --- van der Weyden, Rogier. --- Memling, Hans. --- Lathem, Lieven van. --- Juan de Flandes. --- Hey, Jean. --- Meester van Moulins. --- Bosch, Jheronimus. --- Du Broeucq, Jacques. --- Dürer, Albrecht. --- Nederlanden. --- Europe du Nord --- van Eyck, Jan --- van Lathem, Lieven
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|