Narrow your search

Library

KBR (3)

KMSKA (3)

KU Leuven (3)

ULB (3)

LUCA School of Arts (2)

Rubenianum (2)

UGent (2)

ULiège (2)

EHC (1)

MSK (1)

More...

Resource type

book (4)

object (1)


Language

English (3)

French (1)


Year
From To Submit

2008 (4)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Renaissance theory
Authors: ---
ISBN: 9780415960465 0415960460 9780415960458 0415960452 9780203929865 0203929861 9781135902414 9781135902452 9781135902469 1135902453 1135902461 1282373854 9786612373855 9781282373853 6612373857 Year: 2008 Publisher: New York Routledge

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Renaissance Theory presents an animated conversation among art historians about the optimal ways of conceptualizing Renaissance art, and the links between Renaissance art and contemporary art and theory. This is the first discussion of its kind, involving not only questions within Renaissance scholarship, but issues of concern to art historians and critics in all fields. Organized as a virtual roundtable discussion, the contributors discuss rifts and disagreements about how to understand the Renaissance and debate the principal texts and authors of the last thirty years who have so


Book
The patron's payoff : conspicuous commissions in Italian Renaissance Art
Authors: --- --- ---
ISBN: 9780691125411 0691125414 Year: 2008 Publisher: Princeton ; Oxford Princeton University Press


Book
L'atelier de Mantegna
Authors: ---
ISBN: 9782754103053 2754103058 Year: 2008 Publisher: Paris Hazan

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Depuis que l'art est l'art, le cœur de l'activité artistique s'est toujours déroulé à part, soit dans le recueillement solitaire nécessaire à la création, soit au contraire dans l'effervescence des grands ateliers européens de la Renaissance et des temps baroques (que l'on songe à Titien et Rubens) ou, plus près de nous, dans l'émulation fraternelle de galetas bohème comme le célèbre Bateau-Lavoir de Picasso, Van Dongen et Gris. Ainsi en va-t-il pour Andrea Mantegna, mis en apprentissage en 1441 dans le meilleur atelier de la ville de Padoue, en Italie : celui de Francesco Squarcione, où il se forme dans le climat humaniste très antiquisant qui caractérise alors cette cité. Après avoir ouvert son premier atelier personnel, ou bottega, en 1448 dans la même ville, il est appelé à Mantoue par les Gonzague où il va se transformer en peintre de cour. Conformément au parti de la collection, cet ouvrage offre une triple approche de l'art de Mantegna à partir de l'atelier comme lieu de travail, comme cadre d'élaboration des thèmes représentés et comme laboratoire des techniques mises en œuvre. Tous les tableaux sont commentés selon cette triple approche. À la cour des Gonzague, Mantegna va pouvoir donner libre cours à de grands programmes allégoriques et décoratifs réalisés à la fresque qui, sous le couvert de la fable, ont pour fonction de glorifier ses maîtres. Une partie des commandes concerne la peinture religieuse qui est étudiée ici dans le rapport du respect de la tradition et des innovations apportées par le maître. Enfin, les principales techniques mises en œuvre, en fonction des programmes : l'huile sur bois, la peinture à fresque, la gravure sur bois ou au burin sont approchées, exemples commentaires d'œuvres à l'appui. (quatrième de couverture)


Multi
Invention : Northern Renaissance studies in honor of Molly Faries
Authors: ---
ISBN: 9782503527680 250352768X 9782503538150 Year: 2008 Volume: *6 Publisher: Turnhout Brepols

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elucidating the steps that led to a finished work of art has been one of Molly Faries’ principal concerns in nearly forty years of research and teaching. A pioneer in infrared reflectography, she has demonstrated like no other scholar the importance of technical studies to art history, in the way that they provide insight into an artist’s technique and development, into collaboration within a workshop, and into master-pupil relationships. Molly Faries has taught generations of students and colleagues to view paintings not as static objects but as the results of successive choices.The volume’s title, Invention: Northern Renaissance Studies in Honor of Molly Faries, evokes Molly’s passion for understanding an artist’s creative process. The term “invention” is here understood in the widest possible sense: How did a work of art come into being? How did an artist react to new stimuli or adapt to a new culture? Was innovation valued above adherence to a local tradition? To what degree could artists shape their patrons’ taste? How did artists transform their own inventions over time and adopt those of others? Was there a concept of invention specific to the Northern Renaissance and how did it differ from ours?The authors who tackle these and other questions include university professors, curators, conservators, and conservation scientists, all recognized specialists in northern European art of the fifteenth and sixteenth centuries. The artists they discuss are among the greatest painters, manuscript illuminators, printmakers, and sculptors: Johan Maelwael, the Limbourg brothers, Jan van Eyck, Rogier van der Weyden, Hans Memling, Lieven van Lathem, Juan de Flandes, Jean Hey, Albrecht Dürer, Hieronymus Bosch, Master H.L., Jacques Du Broeucq, and Jan Brueghel the Elder.This book, one of the few devoted specifically to the concept of invention in Northern Renaissance art, is richly illustrated with 32 color plates and 179 black-and-white reproductions; it includes an index.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by